Wanneer na een kwartier het geluid van de toeter klinkt, weten groep 6, 7 en 8 van de kleinschalige Daltonschool dat het tijd is om weer naar binnen te gaan. Waar het vóór het wekelijkse rondje hardlopen nog moeilijk was om bij de les te blijven, starten de leerlingen nu weer met hernieuwde energie. “Ze hebben echt behoefte aan een break”, merkt Nina.
Concentratietest
Dankzij Daily Mile-ambassadeur Erben Wennemars was Nina al bekend met het concept toen Meppel Actief de school benaderde voor de pilot. De ren-sessies van de Oosterboerschool werden gedurende tien weken begeleid door de plaatselijke atletiekvereniging De Sprinter. Bovendien werd er op verschillende momenten een concentratietest afgenomen bij de leerlingen. Nina: “Ongelooflijk om de te zien wat een vooruitgang de groep gemiddeld boekte.”
Sportieve juf
Aan motivatie ontbreekt het in Meppel niet. “De leerlingen zijn behoorlijk fanatiek. Ze stellen doelen voor zichzelf en weten elkaar te stimuleren tijdens The Weekly Mile.” Wat volgens Nina ook scheelt, is dat ze best een “sportieve juf” is. “We hadden eens een stagiaire die aan de kant bleef staan, dat is niet de bedoeling. Als juf of meester kun je juist het goede voorbeeld geven. Door zelf mee te rennen, maar ook bijvoorbeeld door de leerlingen actief aan te moedigen. Ieder in z’n eigen rol.”
Zelfvertrouwen
En dat geldt ook voor de leerlingen van de Meppelse basisschool. Van puberende meiden die stevig doorstappen tot echte hardloopfanaten die al hun energie kwijt kunnen tijdens het wekelijkse kwartiertje. Nina: “Soms is leren gewoon niet echt je ding. Het doet je zelfvertrouwen goed om dan te kunnen laten zien dat je juist op sportief gebied uitblinkt.”
Lees het hele verhaal van Nina op de site van de the daily mile