Studenten proefden met ‘Live Like a Pro’ aan het leven als een prof

De organisatie van een topevenement als dit kan tegenwoordig echter niet meer zonder een maatschappelijk activatieprogramma. SportDrenthe / Kenniscentrum Events werd gevraagd om samen met het consortium bestaande uit de KNMV, Drenthe College, MXGP Academy en LDP Internationaal vorm te geven aan dit programma.

Op 28-29 september 2019 vond de Motocross of Nations (MXON) plaats op het TT Circuit. Dit evenement is het summum van de motorcross en staat te boek als de Olympische Spelen van deze tak van sport. In tegenstelling tot de reguliere grand prix series nemen tijdens de MXON landenteams het tegen elkaar op. Dankzij een unieke talentvolle lichting met Jeffrey Herlings, Glenn Coldenhoff en Calvin Vlaanderen pakte Nederland in Assen voor het eerst in de historie dit prestigieuze evenement de winst.

Maatschappelijke functie

Omdat topsportevenementen veelal niet georganiseerd kunnen worden zonder bijdrage(n) vanuit verschillende overheden, wordt in toenemende mate verwacht dat zij een maatschappelijke meerwaarde opleveren. Een evenement als de MXON zal leiden tot een economische impact vanuit buitenlandse bezoekers en veel media-aandacht voor de regio. Maar het is zonde om een evenement als dit alleen door de economische bril te bekijken. “Een topsportevenement als de MXON heeft een enorme aantrekkingskracht op de mensen die interesse hebben in deze sport. Deze aantrekkingskracht kan door side-events geactiveerd worden om een maatschappelijke meerwaarde op te leveren. Voor het consortium was het vooral de uitdaging om de maatschappelijke kracht van deze tak van sport te ontdekken en hier het programma op af te stemmen,” licht programmamanager Hans Slender toe.

De motorcross is echt een familiesport waar een enorme betrokkenheid en sociale binding aanwezig is. Er zijn echter ook wel aandachtspunten in deze sport. Zo zijn er de kwesties rondom geluidsoverlast en milieuvervuiling, maar ook op het gebied van omgangsnormen en leefstijl is er winst te boeken. “We hebben ons in het programma dan ook vooral gericht op de doelgroep 16-22 jaar: de nieuwe generatie crossers en studenten die geïnteresseerd zijn in het thema techniek. In de drie programmalijnen gezonde leefstijl, techniekonderwijs en duurzaamheid proberen we de aantrekkingskracht van de MXON te benutten om tot deze maatschappelijke impact te komen.”

Live Like a Pro

Het overkoepelende thema ‘Live Like a Pro’ stond centraal in de verschillende projecten en de hieraan gekoppelde sociale marketing campagnes. Bij het Drenthe College werd bijvoorbeeld het MXON DC Fit programma gestart worden. Studenten van het TT Instituut volgden niet de reguliere DC Fit lessen, maar een lesprogramma van een half jaar dat betekenisvol gemaakt wordt door het vanuit het perspectief van een professionele motorcrosser te ervaren. Wat doet een motorcrosser op het gebied van voeding, krachttraining, duurtraining, etc. Bewustwording werkt vooral als het past bij de belevingswereld van de doelgroep, het doel is dat de studenten ervaren dat sport vooral ook heel leuk is én bij hen past.

In het andere Drenthe College project Techniek=Teamsport hebben studenten van de motortechniek opleiding ervaren hoe het is om een professionele monteur te zijn. Professionaliteit staat centraal in het programma. Studenten kregen de kans om aan professionele motoren te sleutelen, mee te draaien in met professionele teams en wellicht zelfs mee te werken bij een team tijdens de MXON. De eerste aftrap met oud-coureur en trainer/coach Jan Postema was veelbelovend.

Rondom het verenigingsleven werden met de KNMV en de MXGP Academy een aantal projecten gestart om thema’s als professionele begeleiding van jonge rijders en een positieve sportcultuur nog verder te versterken. Ook op het gebied van duurzaamheid zijn er nog stappen te maken. Zo is er onder meer een congres met dit thema georganiseerd tijdens de week van de MXON. Alle activiteiten werden door middel van een Live Like a Pro promotiecampagne zichtbaar gemaakt voor een bredere doelgroep. Helden als Jeffrey Herlings zijn een voorbeeld voor de jeugd, zowel bij de clubs als binnen de techniekopleidingen. Door deze helden in te zetten in de begeleidende campagne werd de impact verder vergroot.

Duurzame doorwerking

De uitdaging in dit soort activatieprogramma’s is om alle activiteiten op elkaar af te stemmen en elkaar te laten versterken. “We zijn vooral op zoek naar een duurzame doorwerking. Dankzij een subsidie van het Ministerie van VWS hebben we dit jaar een prachtig programma neer kunnen zetten. Maar we willen vooral het eigenaarschap van de verschillende projecten bij de partners zelf houden, zodat volgend jaar ook zonder deze subsidie er een vervolg kan komen. Dit jaar is de MXON en een extra grote editie van het activatieprogramma waardoor we een aantal initiatieven groot kunnen lanceren. Maar de komende jaren zal er ook weer een MXGP zijn en hopelijk krijgen de initiatieven dan weer een mooi vervolg.”

Samen met side-event manager Anne Geurts vanuit LDP International vormde Hans Slender de spin in het web in de verschillende activiteiten. Heeft u zelf ideeën die maatschappelijk gezien interessant kunnen zijn in de aanloop naar de MXON of een ander evenement en wilt u graag de mogelijkheden onderzoeken? Neem dan gerust contact op.

Bel mij terug over dit onderwerp

De specialist,,

Hans Slender
Advies en onderzoek

Mijn motto: wat goed is voor de sport, is goed voor onze samenleving. Mijn naam is Hans Slender en ik ben van jongs af aan actief in het verenigingsleven.