Geslaagde webinars voor verenigingen – besturen in coronatijd

Besturen in crisistijd, in deze langdurige corona crisis in het bijzonder, vraagt een grote inspanning van besturen. Niet alleen brengt het organisatorische uitdagingen met zich mee, maar ook financieel hebben de corona maatregelen grote gevolgen voor sportverenigingen, Sportclub Drenthe heeft inmiddels twee succesvolle online sessies gehad over de financiële maatregelen die clubs kunnen aanvragen. In de derde sessie op woensdag 10 maart ging het vooral over ledenbinding en clubgevoel.

Alles over de financiële regelingen in coronatijd

Paul van Dijk, onze verenigingsadviseur met financiën als specialisme, nam de ruim 70 aanwezigen op 2 avonden mee in de wirwar aan regels. Penningmeesters van verenigingen en een aantal andere bestuurders luisteren aandachtig naar de mogelijkheden die Paul hen aanreikt. In de loop van de avonden wordt duidelijk dat de meeste clubs de meeste regelingen kennen, maar nog niet allemaal gebruiken.  De boodschap uiteindelijk van Paul aan de verenigingen is: ‘bereken je tekort, bekijk voor welke regelingen je in aanmerking komt en vraag ze vooral aan. Je hebt er recht op! Kijk vervolgens ook vooruit: maak 3 begrotingen met een bijbehorend actieplan. Een optimistische begroting voor als alles weer normaal wordt, een neutrale begroting voor als we open kunnen met beperkingen en een pessimistische voor als we nog een heel jaar ernstig worden beperkt. Maak voor elke situatie een plan om inkomsten op peil te houden en het genereren van extra inkomsten en kijk waar je kunt bezuinigen. Meer over financiën en de webinar lees je op de site van Sportclub Drenthe.

Blijf in contact met je leden, juist nu

Woensdag 10 maart, tijdens de sessie over ledenbinding en clubgevoel, namen collega’s Anne Prins en Hans Slenders de deelnemers mee in de wereld van communicatie. Juist nu is het zaak om in contact te blijven met leden en om binding en betrokkenheid te houden is communicatie echt het toverwoord. Het risico van deze coronacrisis is dat de communicatie juist minder wordt. Je komt minder op de club, er is minder te doen en dus ook minder te communiceren voor je gevoel. Maar juist nu moet je zorgen dat je in contact blijft. Anders heb je grote kans dat de betrokkenheid afbrokkelt en mensen minder binding houden met de club. Gelukkig zien we in Drenthe, tot nu toe, dat de meeste leden trouw blijven aan de club. Ook vanavond onder de deelnemers geeft slechts 30% aan te maken te hebben met opzegging van lidmaatschap, het percentage opzeggingen blijft onder 25%. Maar dat betekent niet dat als je club of als bestuur achterover kunt leunen. Lees op de site van Sportclub Drenthe het volledige verslag over goede communicatie in crisistijd.

Nieuwsbrief

Schrijf je direct in