Sfeerimpressie van de Gezond Uit bijeenkomst bij Wildlands Emmen
Tot nu toe zijn er al 29 dagattracties aangesloten bij de ambitie Gezond Uit. En dat aantal groeit; steeds meer dagattracties werken aan een gezonder voedingsaanbod tijdens het dagje uit. De bedrijven, die jaarlijks miljoenen bezoekers ontvangen, bieden naast snoep en snacks ook gezond eten en drinken aan. De gezonde keuze wordt bovendien gestimuleerd met presentatie- en verkooptechnieken.
Dat werkt, ziet Richard Dekkers, manager horeca en retail bij Wildlands in Emmen. “Gezond wordt steeds gewoner.” Wildlands maakt gezond normaal door voor ieder product een beter alternatief te bieden. Dat is volgens Dekkers de sleutel. “Natuurlijk, een patatje blijft populair, maar bezoekers nemen daar nu een salade bij in plaats van een kroket.”
Het vergt wel lef van ondernemers om zo’n omslag te maken. Dankzij Gezond Uit hoeven ze dat niet alleen te doen. Gezond Uit is onderdeel van JOGG-Teamfit in de vrije tijd. Hier krijgen deelnemers advies en ondersteuning van een JOGG-Teamfit coach. Daarnaast wordt er ook landelijk twee keer per jaar een bijeenkomst georganiseerd waar branchegenoten elkaar ontmoeten en voorbeelden uitwisselen.
Drents tintje
Ook in Drenthe zetten we samen de schouders eronder. Voorafgaand aan de landelijke bijeenkomst bij Wildlands op 11 april werden de Drentse geïnteresseerde dagattracties welkom geheten. Ze zijn geïnformeerd over de Drentse ambitie Gezond Uit en sloten vervolgens aan bij het dagprogramma van de landelijke Gezond Uit locaties.
In Drenthe hebben we de ambitie om in 2024 minimaal 10 nieuwe ondertekenaars erbij te hebben. Aan het einde van dit jaar wordt een feestelijk tekenmoment georganiseerd voor de nieuwe Drentse Gezond Uit locaties. Een aantal Drentse ondertekenaars zijn Landal Greenparks Aelderholt, Plopsa Coevorden, het Hunebedcentrum en natuurlijk Wildlands.
De aanpak van de attractieparken past perfect in de visie van JOGG, waarin beleidsbepalers, professionals en alle volwassenen samenwerken aan een gezondere leefomgeving voor het kind. “Wij vinden het geweldig om te zien dat met de ambitie Gezond Uit steeds meer dagattracties hun aanbod gezonder maken”, zegt directeur-bestuurder Marjon Bachra van JOGG. “Zo zorgen we ervoor dat overal waar kinderen en jongeren komen, de gezonde keuze de normale én makkelijke keuze is. JOGG werkt lokaal met 221 JOGG-gemeenten aan deze doelstelling. Maar ook landelijke samenwerkingen zijn hard nodig om echt de omslag te maken van ongezond naar gezond.”